Hvad er Google My Business og hvorfor er det et vigtigt for virksomheder?

70% af alle søgninger på internettet bliver foretaget via Google og 20% af disse omhandler virksomheder, butikker, forretninger eller steder.

Hvordan skal du kunne konkurrere om de øverste pladser i Googles søgeresultater når der er så stor konkurrence?

Heldigvis giver Google dig mulighed for at blive mere synlig med den korrekte information ved hjælp af Google My Business.

  • Hvad er Google My Business?
  • Hvordan kommer jeg i gang med Google My Business?
  • Hvilken information skal jeg udfylde i Google My Business?
  • Hvordan kan registreringen på Google My Business give ekstra omsætning?

Hvad er Google My Business?

Har du googlet din egen virksomhed for nylig? Hvad kommer der frem? Ville det ikke være cool, hvis du kunne vise din adresse, dit telefonnummer, din hjemmeside, dine åbningstider, kundeanmeldelser og samtidig et par gode tilbud ... ØVERST i søgeresultaterne? Det kan sagtens koste flere tusinde kroner at ligge øverst i søgeresultaterne, men ved at tilmelde dig Google My Business, kan du komme øverst helt gratis.

Når ens virksomhed er registreret på Google My Business vil den automatisk optræde på Google Maps (når registreringen er verificeret). Det betyder, at både lokale borgere samt danske og internationale turister kan finde information om din forretning.

Rigtig mange bruger Google Maps app'en til enten Android eller iOS (iPhone). Lokale bruger den til at finde lokale virksomheder og turister bruger den til at finde vej, finde forretning, restauranter, forlystelser mv. Så der er et stort potentiale i at registrere sin forretning i Google My Business.

Alle virksomheder, foreninger og organisationer kan få sådan en perfekt visning på Google ved hjælp af Google My Business:

Google My Business er et gratis marketing værktøj, som forbinder kunder med forretninger. Du kan på ganske få timer skabe synlighed for din virksomhed der drastisk forbedrer dine chancer for at blive fundet online og dermed øge din omsætning.

Google fortæller, at 50% af mobilbrugere, der søger efter en lokal virksomhed, besøger den mindre end 24 timer efter søgningen - og 18% vil foretage et køb. Lyder det som noget din virksomhed kunne tænke sig at være en del af? Absolut!

Google My Business gør mere end blot at give ovenstående informationer - der er mange muligheder.

10 gode grunde til at bruge Google My Business:

  1. Det er gratis! Ja, helt gratis!
  2. Google My Business er den ultimative virksomhedsoversigt med relevante forretningsoplysninger, der er tilgængelige for kunderne med det samme.
  3. Alle de oplysninger du indtaster, er klikbare. Kunder kan klikke på dit telefonnummer for at ringe eller trykke på din webadresse for at besøge dit hjemmeside.
  4. Oplysningerne ser godt ud uanset om man bruger smartphone, tablet eller almindelig computer.
  5. Både lokale forretninger og onlinebutikker kan bruge det.
  6. Du kan vise både billeder og videoer på din Google My Business profil.
  7. Du kan se statistik for, hvor mange der søger efter din virksomhed.
  8. Google My Business giver flere besøgende på din hjemmeside.
  9. Kunder kan læse og give anmeldelser af din virksomhed.
  10. Du har ét centralt sted, hvor du har adgang til Google+, Statistik, Anmeldelser, Hangouts og Google Analytics.

Hvordan kommer jeg i gang med Google My Business?

Det er nemt at komme i gang med Google My Business:

  1. Du skal starte med at registrere dig her: https://www.google.dk/business/
  2. Hvis du har en fysisk adresse skal du skrive den - ellers skal du oprette en Brandside.
  3. Hvis du ikke har en Google+ konto skal du oprette denne med det samme.
  4. Når du har oprettet virksomheden skal den bekræftes/verificeres. Google sender et fysisk postkort til den adresse du har angivet, hvorpå der står en kode. Denne kode skal du indtaste på din virksomheds Google My Business profil. Herefter kommer din virksomhed online.

Hvilken information skal jeg udfylde i Google My Business?

Som udgangspunkt skal du udfylde så meget som overhovedet muligt om din virksomhed i Google My Business.

De almindelige oplysninger om din virksomhed giver sig selv:

  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Hjemmeside
  • Logo
  • Profilbillede

Kategorier
Under Sideoplysninger i Google My Business skal du angive Kategorier. Disse er meget vigtige, da det er dem der er med til at afgøre, hvor og hvornår din virksomhed bliver vist. Det er vigtigt, at din ´primære kategori' er helt korrekt. Hvis du synes din virksomhed også kan høre til i andre kategorier, så skal du vælge dem under 'Yderligere kategorier'. Hvis du f.eks. har en praksis indenfor zoneterapi, men du ikke har angivet kategori, så vil din virksomhed ikke blive vist når besøgende søger efter zoneterapi på Google eller Google Maps.

Billeder
Billeder af din forretning er også meget vigtige. Det er vigtigt, at du tager billeder til alle de kategorier Google My Business beder om. Det er f.eks.

  • Indenfor
  • Udenfor
  • På arbejde
  • Team
  • Identitet

Hvordan kan registreringen på Google My Business give ekstra omsætning?

De mange ekstra eksponeringer af din virksomhed vil føre til øget kendskab og flere besøg på din hjemmeside. Hvis du i øvrigt er god til at sælge dig selv og din virksomhed på nettet, så kan det næsten ikke undgås at din omsætning stiger.

Sådan håndterer du anmeldelser

En af de vigtigste ting ved at have sin virksomhed registreret i Google My Business, er muligheden for at få både positive og negative anmeldelser. Og dette er ikke en mulighed - det kan nemlig ikke slås fra.

Omfavn negative anmeldelser

Læs denne artikel og se hvorfor kundeanmeldelser er en god idé for din virksomhed. Du finder også en strategi for, hvordan du håndterer de negative anmeldelser der helt sikkert vil komme. Klik her

Når kunder skriver en god anmeldelse, så skal du selvfølgelig også svare dem - præcis som du ville gøre, hvis du stod overfor dem. Det gør også folk glade - at de kan mærke at deres positive ord har stor betydning for dig og din virksomhed. Det betyder også, at der er større chance for, at de kommer til din virksomhed igen.

Der er faktisk også en anden positiv effekt ved af og til at få negative anmeldelser. Google opfatter det nemlig ikke som særlig troværdigt, hvis du har 100 anmeldelser, som alle har givet dig 5 stjerner. De ved nemlig, at alle virksomheder af og til bokser med utilfredse kunder.

Anmeldelser og klik giver bedre placering i søgeresultater

Jo flere anmeldelser du har og jo flere der klikker på enten dit telefonnummer eller hjemmeside (Google My Business) - jo mere vigtig er din virksomhed i Googles øjne. Derfor vil de også placere din hjemmeside højere i de almindelig søgeresultater. Det vil give flere besøgende på din hjemmeside.

Har du brug for hjælp til at opsætte din virksomhed korrekt på Google My Business?

Vil du gerne have opsat din virksomhed korrekt på Google My Business, så kan Autus Media hjælpe. For 2.495,- ekskl. moms varetager vi hele processen og giver dig en guide til, hvordan du fremadrettet skal vedligeholde registreringen.

Læs mere om oprettelse på Google My Business
Jonas Henriksen
Jonas Henriksen
Jonas Henriksen er local search specialist med 15 års erfaring indenfor online kommunikation og marketing. De seneste år har Jonas hjulpet større virksomheder med Customer Journey mapping for at optimere indsats og budget. Fokus på små og mellemstore virksomheder er at gøre dem mere synlige lokalt ved bl.a. at optimere brugen af reviews og Google My Business.